Bijeenkomst uitwerking testcorrectie kunst (algemeen) havo

Op dinsdag 21 mei 2019 zijn twintig kunst (algemeen) docenten uit heel het land bijeengekomen om samen het ‘voorlopig correctievoorschrift’ (cv) te bespreken, met als toehoorders de vaststellingscommissie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en de toetsdeskundige van Cito.

Lees meer

De voorstellen voor de curriculumherziening staan online! Denk mee met VONKC!

Het is voor het eerst dat de kerndoelen in samenhang worden herzien. En het is voor het eerst dat leraren uit het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs hierbij zélf de eerste voorzet doen. Zo’n 150 leraren en schoolleiders in ontwikkelteams binnen negen leergebieden werken hier sinds het voorjaar van 2018 aan. Ze maken scherpe keuzes in het onderwijsprogramma, waarmee ze meer ruimte creëren voor eigen invulling van leraren en minder overladenheid. De ontwikkelteams werken nauw samen met 84 ontwikkelscholen die regelmatig feedback geven. Zij verkennen of de gestelde ambities haalbaar zijn voor de onderwijspraktijk. Op www.curriculum.nu vindt u alle voorstellen. Zoals: begrip voor de werking van en omgang met digitale technologie, een basiskennis van statistiek in het primair onderwijs en aandacht voor leren communiceren met en over literatuur voor alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs.

Lees meer

Komende activiteiten

VONKC organiseert gedurende een schooljaar diverse activiteiten:

  • Studiedagen;
  • Examenbesprekingen voor de beeldende- en andere kunstvakken;
  • De algemene ledenvergaderingen van de vereniging;
  • Bijeenkomsten in het kader van curriculum.nu;
  • Pensioeninformatieavonden;
  • Etc.

Lees meer

AHK Symposium op 25 mei Making a Thirdspace

Op welke manier kan de dubbele beroepspraktijk van docenten die ook beeldend kunstenaar zijn, betekenis hebben voor een democratische, kritische pedagogische praktijk? Deze vraag staat centraal tijdens het symposium dat de Breitner Academie, de Master Kunsteducatie en het LectoraatKunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten organiseren op 25 mei. Aanleiding is de publicatie “Kunstenaardocenten en democratische pedagogiek” van Marike Hoekstra, die vorig jaar promoveerde op dit onderwerp. Het symposium is onderdeel van de ‘UNESCO International Arts Education Week’.

Lees meer

Aanvraagronde Lerarenbeurs weer gestart

Tot en met 30 juni 2019 kunnen leraren in het primair en voortgezet onderwijs, mbo en hbo weer een Lerarenbeurs aanvragen voor het volgen van een bachelor- of masteropleiding, een post-initiële masteropleiding of een premaster- of schakelprogramma. De Lerarenbeurs biedt een leraar de mogelijkheid zichzelf verder te professionaliseren. Dit is niet alleen verrijkend voor de leraar zelf, maar kan ook bijdragen aan de schoolontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs op een school.

Lees meer