Dankzij pop-up museum ervaren leerlingen de zingeving van kunst

Havo 5-leerlingen van het Valuascollege in Venlo organiseerden een eigen pop-up museum met het thema ‘water’. Hoe gingen ze te werk? 
Met hun pop-up museum lieten de havo 5-leerlingen van het Valuascollege in Venlo het verschil tussen beginnende en gevestigde kunstenaars zien. Hun tentoonstelling met het thema ‘water’ was een groot succes.

Hoe gebruiken kunstenaars water als inspiratiebron of uitgangspunt van hun werk? En wat is de symbolische betekenis van water? Ga er als havo 5-leerling maar aan staan om zo’n thema van het centraal examen ‘Tekenen, handvaardigheid en textiele vormgeving’ te doorgronden.

Richard Wering, docent Handvaardigheid, Kunstgeschiedenis en CKV, vraagt zich elk jaar af hoe hij zijn leerlingen daarbij kan helpen. “Ik leer ze de theorie en hoe je water terugziet in diverse kunststromingen”, vertelt hij. “Maar hoe zorg ik ervoor dat ze zich in drie uur les per week zo’n thema eigen maken?”

Hoe tof is het om leerlingen vanuit het eindexamenthema naar werk van professionele kunstenaars te laten kijken?

Lees meer

Volgende artikelEnquête kunstvakverenigingen over curriculum.nu / leergebied Kunst & Cultuur
Vorige artikelFundamentele vragen over examens en toetsing in het voortgezet onderwijs